jetfindingclosure.reismee.nl

Cu chi tunnels en Phnom Penh, Cambodja

Ben ik weer! Na wederom een kort nachtje (ik denk dat ik serieus in een tijdelijke coma van 24 uur ga op Koh Chang!) heb ik een tour geboekt naar de cu chi tunnels. De rit duurde ongeveer 2 uur maar voelde aan als 6 uur.. Jezus wat een slechte wegen..!

Maar eenmaal aangekomen bleek het de rit dubbel en dwars waard te zijn!

Je kreeg de booby traps te zien die men gebruikte in de strijd tegen de Amerikanen en je mocht een stuk door de tunnels kruipen.. ook lieten ze zien hoe slim de vietcong strijders waren.. ze gebruikten bijvoorbeeld autobanden om slippers van te maken en dan zo dat ze de slippers achterstevoren konden dragen zodat het leek of ze de andere kant op liepen.. je moet er maar op komen!

Op de terugweg in de bus kreeg je nog een informatie video (lees propaganda video) te zien over de Vietnam oorlog..

Eenmaal terug in Ho Chi Minh heerlijke noedels met springrolls op en vervolgens ben ik terug naar het hotel gegaan. Ik besefte op mijn kamer pas dat mijn paspoort niet meer in mijn tasje zat.. dikke paniek! Alles overhoop gegooid maar niet te vinden! Ik ben de 3 trappen afgevlogen naar de receptie waar ik probeerde uit te leggen dat mijn paspoort kwijt was.. toen de vrouw eindelijk begreep wat ik bedoelde moest ze lachen en trok ze een laatje open.. wat bleek; bij het inchecken hebben ze mijn paspoort als borg gehouden.. ik heb dat niet eens doorgehad..! Iets met slaaptekort ofzo :)

Toen nog maar even op het dakterras gezeten om mijn hartslag weer onder de 200 te krijgen.. mijn hemel!


Vanochtend werd ik om 5 uur gewekt door een fanfare?! Ergens in de steeg achter het hostel waren ze serieus gezellig een showtje aan het geven.. ik kan betere tijdstippen verzinnen om dat te doen!

Ik ben maar gelijk mijn koffer in gaan pakken (ik moet er onderhand op gaan zitten om hem t dicht te krijgen) en gaan ontbijten..

Om half 9 heb ik de bus genomen naar Phnom Penh, Cambodja. Een reis van 6 en een half uur. Ik heb meerendeel van de reis heerlijk liggen dommelen.. 2 x eruit om je paspoort te laten stempelen waar je dan ook nog 2 dollar voor mag betalen.. Ah de oplichtingstrucjes van Azië.. ik begon ze al bijna te missen! ;)

Maar ach als je t land in wilt zul je wel moeten dus 4 dollar afgetikt en door Cambodja in!

Ik had van tevoren gelukkig goed naar de reviews gekeken van de busmaatschappijen want de goedkopere lichten je op (je moet 5 of 10 dollar betalen of ze laten jou of je bagage achter bij de grens.. ff serieus!)

Gelukkig ging het bij mij allemaal soepel en ben ik inmiddels aangekomen bij mijn hotel in Phnom Penh, Cambodja!


Morgenochtend ga ik naar het s21 museum en erna naar de killingfields. Het is een trieste geschiedenis van de rode khmer maar ik wil het met eigen ogen zien.

Smiddags om 2 uur neem ik de bus naar siem reap waar ik hopelijk rond 8 uur Savonds aan kom.. :) daar ga ik de wonderen van het tempel complex vanAngkor Wat aanschouwen.. ik ben benieuwd!


Wat mij wel opvalt is dat er overal plastic en vuil langs de weg ligt..Vietnam was daar heel anders in.. daar vegen ze allemaal hun straatje en zijn ze vrij schoon ..

Het verkeer hier is ook weer anders.. ineens weer tuktuks, die had je niet in vietnam.. hier heb je brommers met overdekte aanhangwagens die als taxi dienen..?! Heel bizar om te zien! En iedereen rijd volgensmij in een Lexus.. waar ze het van betalen?!

Verder is hier bijna alles in dollars.. de Cambodjaanse Riels zijn ook niet om te wisselen naar euro of dollar.. niemand wil ze hebben ;)


En nu heb ik net lekker gegeten en ga zo terug naar mijn hotel.. lekker douche en op tijd naar bed want morgenochtend wil ik écht naar de museums voordat ik doorreis naar siem reap!


Dus vanuit een bloedheet Phnom Penh.. doei!


Reacties

Reacties

Lennie

Je kan wel een boek schrijven Jet, super gewoon al je verhalen. Wat heb je al veel gedaan in die paar weken. Dat lijkt me een claustrofische ervaring in die tunnels.
Heerlijk dadelijk 8 dagen relaxen, daar zal je wel aan toe zijn. Heel veel plezier nog en ik kijk weer uit naar je volgende verslag. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!