jetfindingclosure.reismee.nl

Phnom Penh en Siem Reap Cambodja, Koh Chang Thailand

Ik heb Cambodja inmiddels achter mij gelaten en ben op het eiland Koh Chang in Thailand aanbeland.. 

Ik lig nu heerlijk op het strand bij het resort.. zwembad met uitzicht op zee.. dit ga ik nog wel even volhouden..:) 


Cambodja was... anders.. 

Veel armoede en men probeert overal geld  aan te verdienen.. ik begrijp het want ze hebben weinig maar het maakt de hele ervaring toch minder leuk. 

Het s21 genocide museum in Phnom Penh was heftig. Ik had er een audioguide bij geboekt die je tijdens je looproute vertelde wat je zag.. super heftig! Als je een bril droeg of zachte handen had dan werd je door de rode khmer als intellectueel gezien en vermoord. De gruwelijkheden die er onder dat regime zijn gebeurd.. onvoorstelbaar gewoon.. hierna ben ik nog naar de killing fields geweest.. nu was ik al stil van het genocide museum dit was helemaal bizar. Als het even hard regent komen daar nog steeds botten, schedels en kleding van de mensen omhoog uit de grond. 


Vanuit Phnom Penh ben ik doorgereisd naar Siem Reap.. de bestuurder van de mini van dacht klaarblijkelijk dat hij max verstappen was..!! Maar goed ik ben heelhuids aangekomen :) 

Het guesthouse in siem reap was erg tof. Een familie met 3 dochtertjes runt het en de vrouw de huizes kon koken.. mijn hemel!! Dus heb daar heerlijk 2 avonden gegeten en tot laat zitten praten met de eigenaren van het guesthouse over het leven in Cambodja.. overal is corruptie.. je kunt er op een markt gewoon politie en legeruniformen kopen.. de agenten hier moeten namelijk hun eigen uniform en wapen aanschaffen en wil je een rang hoger? Ook dat is gewoon te koop.. hoe meer geld hoe hoger je rang.. 

Ook vertelden zij dat als je de brandweer belt je eerst moet onderhandelen over hoeveel je moet betalen voordat ze ĂĽberhaupt komen..?! Het starttarief ligt rond de 5000 dollar.. en betaal je niet? Dan laten ze het voor 80% afbranden en gooien ze nog een emmertje water op het vuur voor de show.. bizar! 


De vrouw van het guesthouse zag die avond de eczeem op mijn handen en vertelde dat zij dit ook had gehad.. een dag later was ze druk in de weer met verse aloĂ« Vera die ze schilde en waste en verse kokosolie wat zij met de aloĂ« Vera mixte. Toen ik wegging kreeg ik een potje met dat mengsel mee en de instructie om 3 x per dag te smeren.. en het werkt gewoon serieus! Op mijn voeten is de eczeem al helemaal weg en op mijn handen is het ook aardig aan het helen.. hoe fijn! 


Ik ben in Siem Reap nog een dag naar de tempels van Angkor Wat geweest waar onder andere de film Raider is opgenomen.. het was echt een enorm groot complex, gelukkig had ik een fijne gids die goed kon vertellen. Er was ook een familie uit India bij met wie ik erg gelachen heb.. dochter en zoon waren arts en architect en de ouders boer op het land.. ze wilden van alles over Nederland weten en ik uiteraard over het leven in India! En dan die hoofden die steeds heen en weer gaan als ze praten.. te grappig!! 

Het enige wat de hele ervaring van de Tempels toch een beetje een mindere lading gaf waren de busladingen Chinezen.. Jezus wat zijn die onbeschoft, vies en luidruchtig!! Nu wist ik dat al wel doordat ik meerdere malen met een Chinese luchtvaartmaatschappij heb gevlogen en overstappen in China heb gehad.. maar man O man.. 


De Chinezen kopen nu ook veel hotels en restaurants op in Cambodja en maken er een Chinese enclave van.. daarom ben ik zo blij dat ik er nu ben geweest!! Over 10 jaar zal het er daar heel anders uitzien gok ik zomaar.. 


Vanuit Siem Reap Cambodja ben ik doorgereisd naar Thailand, het eiland Koh Chang. De busrit van Siem Reap naar de Cambodjaanse grens Poipet was ongeveer 3 uurtjes.. dan willen ze je koffer niet geven want die brengen hun voor 2 dollar wel even naar de andere kant van de grens.. na 6 x zeggen dat ik nu toch echt m’n koffer wilde hebben kreeg ik m eindelijk mee.. zoals ik al zei je bent net een wandelende pinautomaat voor hun.. ;)


En dan je stempel halen om het land uit te gaan wat maar een kwartiertje duurde.. en toen nog een stempel om Thailand binnen te komen.. dat duurde “slechts” 2 uur.. Maar ach ik heb m’n oordopjes met muziek op gezet en ben gaan lezen op mijn ereader.. even totaal afgesloten van alles en iedereen.. wat dat betreft leer ik steeds meer wat voor mij werkt.. leerzame vakantie dus! :) 


Eenmaal in Thailand werden we in een mini van gezet en op naar Trat vanwaar de ferry naar Koh Chang gaat.. de rit duurde ongeveer 4 uur en heb lekker een kerstfilm zitten kijken en zitten kletsen met 2 Nederlandse meiden. Zij zijn nu al 4 maanden op pad en hebben onder andere de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella gelopen.  

Eenmaal op de ferry was het al donker en hebben we gezellig een biertje gedronken.  Na een uurtje kwamen we op Koh Chang aan en werd je met een soort overdekte jeep naar je resort gebracht.. daar aangekomen ingecheckt en gelijk nog wat gegeten.. heel gezellig zitten praten met een Finse vrouw die ook alleen reist. Maar ik was zoooo moe van het reizen dus op tijd mijn bed ingedoken..! Sochtends bij het ontbijt kwam het personeel naar mij toe met mijn portemonnee.. die was ik dus vergeten de avond ervoor..Gelukkig zat alles er nog in en was er geen cent uitgehaald.. zo fijn dat mensen nog eerlijk zijn! Het is dus maar goed dat ik hier lekker kan uitrusten want ik vergeet van alles als ik moe ben ;) 

En dat uitrusten lukt mij aardig hier..

Ik heb een eigen huisje met veranda, het is klein maar heerlijk rustig en een fijn bed! Het zwembad is zalig en de zee ligt vlak achter het zwembad.. wat wil een mens nog meer?

Iedere avond ligt er een super lieve hond op mijn veranda die er dan heel de nacht slaapt.. mijn eigen beschermengel :) 


Er is van alles te doen op het eiland maar ik vind het prima om gewoon lekker te luieren.. veel te schrijven, lezen en als mijn bui er naar staat te socializen met de Nederlandse meiden of de Finse vrouw.. 


En dan nu nog even een zweverig stukje..; 


Ik had van tevoren van alles bedacht om het proces van afsluiten en verwerken te ondersteunen zoals bijvoorbeeld yoga op het strand.. maar door het schrijven kom ik er steeds meer achter dat ik dat niet nodig heb.. het cruciale moment van mijn reis is aan het begin geweest in Chiang Mai bij het oplaten van de rijstballon en het te water laten van een Krathong tijdens Yi Peng..  

Ik heb letterlijk alle negativiteit van de afgelopen jaren met een drijvend bloemstuk het water op gestuurd en voor mijn gevoel daar rust of acceptatie in gevonden.. en met het oplaten van de rijstballon positiviteit en nieuwe dromen toegelaten.. 

Deze reis heeft mij zo ontzettend veel geleerd over mijzelf, mijn grenzen maar ook mijn kracht..

Kortom ik ben een dankbaar en gelukkig meisje! 

Vanaf het paradijselijke Koh Chang.. doei!

Reacties

Reacties

Jenny

Wat kom je toch lieve mensen tegen!!! Zelfs in Cambodja zo corrupt!!

Melman

Mooi verwoord weer Jetje!!
Die Chinezen in een bus zijn eigenlijk gewoon te vergelijken met je ouwe ploeg 4 :-)
Veel plezier met het zeesterren en GENIET er vooral nog ff sterk van!
XXX

Laura

Wat maak je toch een mooie en bijzondere reis. En wat kan je alles heerlijk ala Jet verwoorden, het lijkt gewoon alsof we erbij zijn ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!