jetfindingclosure.reismee.nl

Sapa en trekking door de rijstvelden..

Hallo allemaal!


Ik was even offline maar ik doe het weer!

De avond dat ik mijn blog online gooide en wilde gaan slapen werd ietwat bemoeilijkt doordat het kei en keihard begon te regenen en binnen een mum van tijd was de straat, waar ik had gegeten, in een rivier veranderd.. dus nog maar een biertje genomen en gelachen met de locals. Ze vonden het zelf toch ook wel bijzonder..

Uiteindelijk kwam het water zelfs zo hoog dat het naar binnen liep in het café..

Een uur later stopte het eindelijk met gieten en besloten om toch maar terug te gaan naar mijn guesthouse.. dus schoenen en sokken uit, broek omhoog en op zoek naar een taxi!

Die uiteindelijk gevonden (grabs waren er niet) en flink opgelicht door de chauffeur (ondanks dat hij op de meter reed). Ik heb hem op zijn Rotterdams verteld wat ik ervan vond.. heeft hij geen boodschap aan maar ik was t wel kwijt! ;)

Uiteindelijk in mn bedje beland maar ook hier gebruiken ze vuurwerk om oud en nieuw te vieren, dus de halve nacht naar de knallen liggen luisteren..en uiteindelijk heerlijk liggen netflixen op mn iPad.. je moet wat?!

Om half 7 werd ik opgehaald op de scooter om naar het busstation te gaan.. en de bus die was echt geweldig! Hele ruime stoelen met voetenbankje en je kon zowat horizontaal! Dus dat heb ik ook heerlijk gedaan en zo nog dik 2 uurtjes liggen slapen..

Eenmaal in Sapa aangekomen kregen we een lunch en erna gingen we voor een hike door de rijstvelden, de vallei en 3 dorpjes van de locals met verschillende stammen.. ik was samen met 2 Amerikaanse meiden, kristen en Anne en een local als gids. Een hele leuke meid genaamd Qu. We waren nog geen 10 minuten onderweg of er sloot nog een vrouw aan van de “zay” stam en 2 kleine meisjes.. kortom de karavaan was compleet! :)

Heerlijk gelopen, veel leuke gesprekken met de Amerikaanse meiden en de gids.

Wij dachten dat zij 15was maar ze bleek 18 en moeder van 2 kinderen?! Het gaat hier echt heel anders.. ze trouwen tussen hun 15 en 18e en er bestaat zoiets als kidnap for marriage.. wat eigenlijk inhoud dat als een jongen een meisje leuk vind hij haar “kidnapt” en meeneemt naar zijn ouderlijk huis. Zij moet daar dan 3 dagen blijven en meehelpen in het huishouden.. na die drie dagen mag ze weer gaan en komt het tot een huwelijk (of niet).

Heel bijzonder zullen we maar zeggen..

Uiteindelijk zijn we door 3 dorpen gewandeld waar 3 verschillende stammen leven.. het bijzondere is dat zij elk hun eigen taal hebben en elkaar niet kunnen verstaan (behalve als ze “normaal” Vietnamees spreken..)

Ook hebben zij allemaal hun eigen typische klederdracht..

Eenmaal bij de homestay aangekomen werden wij hartelijk ontvangen met thee en konden we douche.. halleluja na 12km heuvel op en af rook ik niet meer zo fris.. uit de douche bleek er een heerlijke maaltijd voor ons bereid te zijn!

Daarop aangevallen en nog wat zitten praten.. Ik was verrot dus hop slaappil erin en ik ben in coma gegaan.. tussendoor nog wel wakker geworden want het matras was een plank.. vond mijn lichaam niet zo grappig!

S ochtends weer een heerlijk ontbijt gehad en de vraag of wij de moeilijke of de makkelijke route wilden lopen.. het had snachts geregend dus het zou glad zijn.. waarom makkelijk doen als t moeilijk kan?! Dus daar gingen we.. 3 x heuvel op Ă©n weer af.. mijn lichaam ging zwaar in protest maar ik heb het gehaald!

Eenmaal bij het aankomstpunt werden we met een busje terug gebracht naar het hotel waar we lunch kregen.. erna hadden we nog 2 1/2 uur vrij om rond te lopen in het dorpje.. en die.. heb ik goed besteed hahaha!

Ik ben naar een Spa gegaan waar zeeen shampoo aanboden.. geen idee wat het inhield maar laat ze maar lekker mijn haar wassen, hoef ik dat niet meer te doen als ik terug ben in Hanoi..( ja ja lui varken)

Je ligt op een soort massage tafel met je hoofd op een soort steun en dan wassen ze je haar, krijg je een uitgebreide hoofdmassage en föhnen ze je haar droog.. kosten 2,47 euro..!!

Ik vond t heerlijk..En heb dat ook weer eens meegemaakt..!! Op de terugweg naar het hotel nog een fles water gescoord bij een oud mannetje.. hij zat te dommelen op zijn krukje en was helemaal blij dat ik wat kocht.. ook wilde hij nog even mijn haren aanraken en mijn wang.. ik vond t allemaal goed.. ik werd spontaan blij van hem!


De busreis terug verliep soepel.. 2 Nederlandse meiden ontmoet en wat zitten kletsen.. uiteindelijk toch nog in slaap gesukkeld en ineens waren we in Hanoi.. daar snel mijn rugzak gedumpt bij het guesthouse en op zoek gegaan naar iets te eten.. het was inmiddels al 10 uur savonds.. op de hoek bij mijn guesthouse stonden de welbekende krukjes weer bijeen met een hele invasie Vietnamezen.. daar ook op een krukje gaan zitten. Ik zag van alles qua eten voorbij komen en heb maar wat gewezen wat ik ook wilde.. bleek hemels lekker geroosterd varkensvlees te zijn met noodles engroente..!!

Dat naar binnen gewerkt en terug naar mijn Guesthouse.. ik was verrot en wilde lekker slapen!

Na een goede nacht slaap werd ik om 9 uur wakker en ben ik naar beneden gegaan voor het ontbijt.. kreeg heerlijk warm stokbrood met jam en kaas.. halleluja! Toch leuk dat die Fransen hier een tijdje geheerst hebben..!

Toen bedacht dat ik nog naar het mausoleum van Ho Chi Minh wilde dus een grabbike besteld en gaaaaannn...!!


Eenmaal aangekomen bleek het een onwijs groot complex te zijn met een museum, het mausoleum zelf en een tempel.. daar 2 uurtjes rond gescharreld en toen was ik er wel klaar mee.. opnieuw een grabbike besteld om mij terug te brengen naar het centrum.. alleen de grab meneer was niet zo goed met google maps.. hahahah! Ik heb half Hanoi gezien achterop zijn motorscooter en uiteindelijk op de plaats bestemming gekomen.. hij bleef maar sorry zeggen maar ik vond t eigenlijk wel leuk.. zo zie je nog eens iets! Dus heb hem wat fooi toestopt.. Iets met wie goed doet..toch?!


Eenmaal in t centrum heb ik een massage gepakt want mijn kuiten stonden op springen.. heerlijk liggen genieten en soms een beetje afzien maar voel me stukken beter nu..!


Ik ga straks vlakbij mijn guesthouse heerlijk eelt kweken op mn dikke kont en een biertje drinken.. ondertussen de lonely planet bekijken want morgen vlieg ik naar Singapore waar mijn avontuur verder gaat!

Maar ik kan oprecht zeggen dat ik blij ben dat ik terug ben gegaan naar Vietnam.. de mensen.. het eten.. de natuur.. t is Ă©cht fantastisch!!


Doei!


Reacties

Reacties

Mama

HĂ©Ă©rlijk verhaal!! Wij hebben hier op het werk er weer van genoten???

Peter

Als Rotterdammert van je afpraten in het buitenland lijkt mij een geweldige opluchting.
De lokale gewoontes en gebruiken zijn mooi om te horen. Kunnen collega's hier mooi meenemen als achtergrond info bij hun werkzaamheden. Je verzorging houd je goed bij. Super. Net zoals de inwendige vocht en voedsel keten. Blijf genieten. Ik doe het in ieder geval van je levendige verslag.

Rob

Ik kan het niet nalaten om met een big smile je verhaal te lezen. Heerlijk zoals je vertelt, heb het gevoel erbij te zijn! Veel plezier weer in Singapore en ik lees mee!

Jasper

Wat is het weer heerlijk om jouw belevingen zo te lezen :-)
Ga weer lekker verder met genieten en we lezen je vast snel weer.

Lien

Klinkt goed Jetje. Super om te lezen..
Be safe ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!