jetfindingclosure.reismee.nl

Kota Kinabalu, Maleisisch Borneo (Sabah)


Het is zover...ik heb mijn eerste kakkerlak gespot in Kuala lumpur! Ik ging s nachts naar de wc en nadat ik de schuifdeur naar de badkamer opendeed kwam ie even gluren.. ik schrok me de pieeeepppp en heb snel die deur dicht gegooid! Maar goed je moet toch naar de wc dus uiteindelijk deur weer open, inspectie gedaan, kakkerlak “weg”.. a fijn, snel naar de wc gegaan en de daarna de deur hermetisch afgesloten..! Ik blijf ze verschrikkelijk vinden maar goed ik gil tegenwoordig niet meer als ik er 1 zie.. ook dat is vooruitgang! ;)

S ochtends heb ik een “veilige positie” ingenomen naast de deur en heel snel de deur naar de badkamer open gegooid en ja hoor daar kwam ie! Alsof ie op mij had zitten wachten ;)

Maar blijkbaar vond ie mij toch niet zo leuk want hij verdween direct onder de deur van mijn kamer de gang in.. adios la cucaracha!


Ik ben op gemak gaan douche en naar het busstation gegaan om daar de bus naar Malakka te pakken.. een rit van 2 uur die ik grotendeels slapend heb doorgebracht..

Eenmaal daar aangekomen een streekbus gepakt naar het centrum.. daar zag ik direct het “stadthuys”.. hoe grappig is dat?! Er is een plein met allemaal rode gebouwen zoals een kerk, museum en dus het stadthuys, wat nog steeds die functie heeft!

Het wordt dutch square genoemd omdat de Nederlanders in de tijd van de VOC daar hebben geheerst en er dus nog een hoop nalatenschap is..

Daar ook de kerk bezocht en aan de overkant stonden een windmolen en 2 koeien als standbeeld.. ik mis alleen nog de klompen en tulpen en dan zijn we compleet..;)

Ohh en kaas! Ik mis kaas! En volkoren brood! (Zoals op elke reis na 2 weken..)


Ik ben op gemak gaan rond struinen door de straatjes en zag uiteindelijk in de verte een soort schip.. dat wilde ik zien! Dus hop nog wat kilometertjes gemaakt en het schip gevonden..! Bleek een oud Portugees schip te zijn met een museum erin.. dus daar naar binnen en wat rondgekeken.. super interessant om te lezen en zien hoe dat vroeger is gegaan!


Erna nog wat rond gehobbeld met een muziekje op en besloten de bus terug te pakken naar Kuala Lumpur..

Wederom het grootste gedeelte van de reis liggen slapen en bij aankomst in Kuala Lumpur de trein en metro gepakt richting mijn guesthouse.. daar een douche gepakt en op gemak mijn koffer in gaan pakken.. en dat gaat niet zo makkelijk meer.. ik zit in de kritieke fase van gaat ie wel of niet dicht ;)

Maar het is 1-0 voor Jet versus de koffer..!


Na wat gegeten te hebben ben ik nog wat in de binnentuin van het guesthouse gaan zennen en uiteindelijk een slaappil genomen en in coma gegaan.. dat was echt even nodig..!

Ik werd pas rond half 11 wakker en heb een koffietje gemaakt en ben in de binnentuin op gemak wakker gaan worden..

Daar een leuk gesprek gehad met een vrouwtje die op Sabah woont en werkt.. kreeg veel leuke tips om te eten en te doen en uiteindelijk elkaars instagram uitgewisseld.. je weet tenslotte nooit waar het handig voor is!


En toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan.. dus laatste spullen in mijn tas gepropt en een grab besteld naar het vliegveld..

Daar ingecheckt en een goddelijk kaas croissantje gescoord bij de Starbucks..! Toch nog iets van kaas..:)

Na 3 uur vliegen, en wederom een half vol vliegtuig (zalig!) aangekomen in Kota Kinabalu, Maleisië Borneo. Uiteraard weer een grab gepakt en op naar mijn guesthouse..

Daar aangekomen was het huis compleet donker.. en na 3 x aanbellen nog steeds geen teken van leven.. dus gebeld via de booking.com app naar de accommodatie.. Ik kreeg een lief maar verbaasd vrouwtje aan de lijn die zei dat ze er binnen 5 minuten zou zijn..

Wat bleek mijn boeking was niet goed doorgekomen! Gelukkig had ze wel een kamer vrij want ze had deze 2 weken van Chinees nieuwjaar vrij genomen en nam dus eigenlijk geen boekingen aan! Maar ik was meer dan welkom en we hebben er samen nog om gelachen.. :)

Ik mag de keuken, de wasmachine en alles gebruiken.. hoe zalig is dat?!

Snel nog even naar de supermarkt om de hoek gegaan en wat (whole-wheat!!!) brood en jam gekocht voor mn ontbijt.. een biertje gedaan bij mijn guesthouse en in bed gedoken..


Na een moeizaam nachtje eruit gegaan en op pad het stadje in.. ik wilde eea regelen voor een bezoek aan het nationale park en om naar de oerang oetangs te gaan!

Bij een tour bureau binnen gestapt en na 5 minuten linea recta weer naar buiten want serieus de prijzen die ze vragen?!

Ik had al een en ander gegoogled en wist dat het vervoer naar het nationale park maar 20 myr zou zijn vanaf het busstation.. en terug dus ook.. en de entree is iets van 30 myr.. maar ze vragen gewoon serieus 210 myr! Maar.. dan krijg je wel een lunch.. nou die kan ik zelf ook wel kopen voor 10 myr!

Gaan we dus niet doen hè! Dat geld kan ik veel beter besteden..!!

Dus een grab gepakt en naar het strand gegaan.. daar een stuk gelopen en uiteindelijk neergestreken onder de schaduw van een palmboom.. heerlijk een uurtje liggen lezen en genoten van de verkoelende bries..

Uiteindelijk weer richting het stadje gegaan en daar gekeken op de Filipino market (allerlei handgemaakte souveniertjes), de fishmarket en het waterfront.. je ziet de eilanden voor de kust liggen en wel 50 vissersboten..

Die eilanden ga ik ergens deze dagen nog bezoeken.. ben heel benieuwd want je hoort wisselende verhalen.. één van de grab chauffeurs vertelde dat ik geluk had.. door het Corona virus komen er nu minder Chinezen.. en die terroriseren normaliter die eilandjes..

Daaruit blijkt wel weer dat Chinezen niet de meest favoriete groep toeristen zijn..!


S avonds heb ik heerlijk op mijn kamer(in de airco) liggen netflixen.. ondertussen een wasje gedraaid en opgehangen en eten besteld via de grab app.. het is een soort uber eats.. ideaal!

En om 10 uur ging het lichtje uit.. ik was kapot!

Na een tijdelijke coma van bijna 12 uur ben ik op gemak koffie gaan zetten en mijn wasje op gaan vouwen.. ik had vandaag eigenlijk vroeg op willen staan om naar het nationale park te gaan maar toen mijn wekker om 7 uur afging heb ik mij heerlijk omgedraaid en besloten dat ik morgen ga..


Door alle indrukken die ik heb opgedaan tijdens mijn reis, de kilometers die ik heb weggelopen en het steeds zelf bedenken waar ik heen ga, hoe ik dat ga doen, enzovoorts ben ik soms ontzettend moe..

En begrijp mij niet verkeerd dat is niet zielig!! Het alleen reizen is zalig.. ik hoef met niemand rekening te houden en kan compleet mijn eigen ding doen.. maar soms is het best vermoeiend om alles zelf te moeten bedenken, regelen en ondernemen.. dus dan neem ik het er lekker van, negeer de wekker en draai mij nog eens om..;)


Dus nu ik heerlijk uitgeslapen ben ga ik straks met een grab richting lok kawi om naar de oerang oetangs te kijken.. ik ben zo benieuwd!!


Tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

Mama

Mooi verhaal weer Jetje!! Ondertussen je foto's gehad van de oerang oetangs!! Geweldig!!
Enne, zoals beloofd bij terugkomst staat je bruine boterham kaas klaar??

Lien

Tof verhaal weer Jetje.. Heerlijk om te lezen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!